شرکت بازرگانی تاوریژ یدک آماده دریافت پشنهادها و انتقادات شما در 24 ساعت شبانه روز می باشد

تاریخچه تولید وانت نیسان به همراه مشخصات ظاهری و فنی آن

فهرست مطالب

وانت نیسان

وانت نیسان در سال 1956 میلادی توسط کمپانی نیسان ژاپن روی خط تولید قرار گرفت. این شرکت، وانت نیسان یا همان نیسان جونیور را با هدف حمل بارهای کوچک به بازار عرضه کرد. این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شد که ابعاد آن نسبت به دیگر ماشین‌های باربری سنگین، کوچک‌تر بود و در عین اینکه قیمت مناسبی داشت از قدرت خوبی نیز برخوردار بود.

ورود این خودرو به ایران، به سال 1349 برمی‌گردد. درست زمانی که ماشین‌های ساخت امریکا مجوز ورود به ایران را نداشتند، شرکت سایپا اقدام به تولید خودروی نیسان کرد. این شرکت با هدف جایگزینی نیسان به‌جای خودروهای امریکایی و فراهم کردن امکان خرید خودرو توسط قشر کم‌بضاعت جامعه، راه کمپانی نیسان را ادامه داد. این ماشین ابتدا با رنگ سفید به بازار عرضه شد ولی با جایگزینی رنگ آبی به‌جای سفید، توانست لقب نیسان آبی مشهور را از آن خود کند.

مروری بر تاریخچه مدل‌های مختلف وانت نیسان

شرکت نیسان، طی سال‌های 1956 تا 1982 میلادی، تولید وانت نیسان را عهده‌دار بود. در این بازه زمانی، سه نسل مختلف B40، B141 و B42 این خودرو روانه بازار شد که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را داشتند. در ایران، نام‌گذاری اولیه وانت نیسان با عنوان زامیاد که زیرمجموعه‌ای از شرکت سایپا است، انجام شد.

سایپا 24 نامی دیگر است که در سال 65 به نیسان جونیور اختصاص داده شد. این نام نیز برای نیسان ماندگار نبود و در سال 77 به ‌همان نام زامیاد قدیم برگشت و زامیاد 24 روی وانت نیسان ماندگار شد. طی سال‌های متمادی که این خودرو به بازار عرضه شده است،تغییرات بسیار اندکی در آن ایجاد شده است؛

 

ازجمله این تغییرات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قدرت حمل بار
  • تعبیه ترمز ضدقفل
  • امکان توزیع شدن نیروی ترمز
  • به‌کارگیری پیشرانه بنزینی/گازی
  • به‌کارگیری پیشرانه دیزلی

مروری بر نسل اول نیسان وانت

عرضه نسل اول این خودرو به سال‌های 1956 تا 1962 میلادی برمی‌گردد و دو مدل B40 و B140 که از قدرت بهتری برخوردار بودند در این نسل قرار داشتند.

مدل B40

ازجمله مشخصات وانت نیسان B40 نسل اول (1960-1956) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاریخ ساخت آن به اکتبر 1956 برمی‌گردد.
  • بین دو محور آن 2500 میلی‌متر معادل 98 اینچ فاصله داشت.
  • با قدرت 50 اسب بخار، قابلیت آن را داشت که 4400 دور در دقیقه به ماشین نیرو وارد کند.
  • حداکثر سرعت رانندگی با آن 90 کیلومتر در ساعت بود.
  • قابلیت حمل بار 75/1 تنی به همراه 3 سرنشین.
  • به‌کارگیری موتور چهار سیلندر 5/1 لیتری معادل 1489 سی‌سی.
زامیاد قدیم

سری B140

مشخصات نیسان وانت B140 (1962-1960)، شامل موارد زیر می‌شود:

  • آوریل 1960 به بازار عرضه شد.
  • ایجاد تغییراتی جلوی پنجره وانت نسبت به مدل B40.
  • دو محور آن فاصله‌ای به‌اندازه 2610 میلی‌متر داشت، معادل با 103 اینچ.
  • موتور تعبیه‌شده در مدل B140 از نوع سری G بود و باقدرت 71 اسب بخار، توانایی 5000 دور در دقیقه را داشت.
  • حداکثر سرعت رانندگی با این مدل، تنها 95 کیلومتر در ساعت بود.

مروری بر نسل دوم نیسان وانت

نسل دوم وانت نیسان در سال 1962 میلادی به بازار عرضه شد. مدل‌های تولیدشده در این نسل، نسبت به نسل قبلی متفاوت بودند و ظاهر جدیدتری داشتند و با کدهای 40 و 41 نام‌گذاری شدند.

سری 40 وانت نیسان

عرضه وانت نیسان مدل 40 به سال‌های 1966-1962 میلادی برمی‌گردد. این مدل شامل مشخصات زیر است:

  • باوجود 4 چراغ در جلو و گلگیرهایی که شکل یکپارچه داشتند، این خودرو نسبت به نسل اول، جلوه مدرن‌تری داشت.
  • فاصله‌ای به‌اندازه 2800 میلی‌متر معادل 110 اینچ بین دو محور ماشین وجود داشت.
  • موتور تعبیه‌شده در آن 4 سیلندر بود که 85 اسب بخار قدرت داشت.
  • با این مدل خودرو می‌شد با سرعت 110 کیلومتر در ساعت رانندگی کرد.
  • در سری 40 نسل دوم نیسان وانت، قابلیت حمل بار افزایش یافت و به 2 تن رسید.
  • استفاده از چرخ‌های بزرگ‌تر در سری 40 شکل ظاهری ماشین را بزرگ‌تر نشان می‌داد.
  • جلوی پنجره نیسان جونیور سری 40، حالتی دوتکه داشت که رنگ آن سفید بود. در قسمت بالای آن 7 میله باریک که متقاطع بودند به همراه 3 عدد میله عمودی قرار داشت و در قسمت پایینی آن نیز 4 دهانه به چشم می‌خورد.

سری 41 وانت نیسان

بازه زمانی تولید سری 41 وانت نیسان به سال‌های 1970- 1966 برمی‌گردد. ازجمله مشخصات سری 41 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان رانندگی با سرعت 120 کیلومتر در ساعت باوجود قدرت 93 اسب بخار موتور خودرو.
  • ایجاد یک‌سری تغییرات در ظاهر سری 41 نسبت به سری 40.

تفاوت بین وانت نیسان زامیاد و سایپا

همان‌طور که گفتیم، با ورود وانت نیسان طی سال‌های مختلف به ایران، این خودرو با نام‌های متعددی شناخته شد؛ اما در نهایت، نامی که برای این خودرو انتخاب شد زامیاد 24 بود. حال ممکن است این سؤال پیش آید که چه تفاوتی بین وانت نیسان زامیاد و سایپا وجود دارد؟

زامیاد با شروع تولید وانت نیسان در ایران، پیشرانه ژاپنی را از خط تولید خارج کرد؛ چراکه هزینه‌ زیادی برای شرکت به دنبال داشت. زامیاد همچنین تغییرات بسیار اندکی روی این خودرو اعمال کرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد تغییرات اندک در ظاهر خودرو
  • تغییر ترمزهای قدیمی خودرو به شکل ABS و EBD
  • مجهز شدن مدل دیزلی ماشین به پیشرانه 2/8 لیتری
  • مجهز شدن مدل دوگانه‌سوز خودرو به پیشرانه 2/4 لیتری
  • ایجاد تغییرات در میل فرمان
  • اضافه شدن تجهیزاتی جهت محدود کردن سرعت
  • اضافه شدن تاخوگراف

بررسی انواع سوخت مصرفی وانت نیسان

وانت نیسان یا همان نیسان آبی معروف‌ترین خودروی باربری است که نزدیک به نیم‌قرن است در کشورمان برای حمل بار مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنزین، گاز و گازوئیل سه نوع سوخت مصرفی است که انرژی نیسان آبی را تأمین می‌کنند.

تأمین شدن انرژی این خودو توسط هریک از این سوخت‌ها، عملکردی متفاوت در آن ایجاد می‌کند. وجود دنده اضافی و شتاب بیشتر، دو مشخصه بارزی است که در وانت نیسان با سوخت گازوئیل دیده می‌شود. کمبود جایگاه سوخت گازوئیل در کشور و به خطر افتادن محیط‌زیست در اثر استفاده از گازوئیل، سبب شده که نیسان بنزینی نسبت به نوع گازوئیلی، بیشتر استفاده شود.

میزان سوخت مصرفی وانت نیسان بر اساس نوع سوخت آن متفاوت است. این ماشین به‌ازای هر 100 کیلومتر در ساعت 13 لیتر بنزین مصرف می‌کند، درحالی که پیمودن همین مقدار مسافت با استفاده از سوخت گازوئیل 9 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

وزن وانت نیسان نیز با توجه به نوع سوخت آن متفاوت است. نوع بنزینی این ماشین با 1540 کیلوگرم وزن، نسبت به نوع دوگانه‌سوز آن‌ که 1740 کیلوگرم وزن دارد، سبک‌تر است. وانت نیسان دوگانه‌سوز از نظر میزان مصرف سوخت نسبت به دیگر انواع آن مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

photo_2022-09-06_15-55-27.jpg

مشخصات ظاهری وانت نیسان

توجه به ابعاد یک ماشین باربری برای حمل بار، بسیار مهم است. از آنجا که وانت نیسان برای حمل بار استفاده می‌شود، نیاز است ابعاد آن مورد توجه و بررسی قرار گیرد. ابعاد این خودرو به‌ترتیب دارای طول 4690، عرض 1660 و ارتفاع 1650 میلی‌متر است که جزو گروه ماشین‌های باری بزرگ به‌حساب می‌آید. میزان باری که می‌توان توسط نیسان آبی حمل کرد 2100 کیلوگرم است؛ البته گاهی هم پیش می‌آید که بارهای حمل شده توسط این خودرو از حد استاندارد فراتر رفته و حتی به 5000 کیلوگرم هم برسد. کابین نیسان جونیور از ابتدای تولید آن تا به امروز، تغییر چشم‌گیری نداشته است. استفاده از متریال پلاستیکی خشک در قسمت داشبورد آن سبب شده که رانندگی با تولید صدای اضافی همراه باشد. وجود صندلی‌های غیراستاندارد هم سبب آزردگی و خستگی راننده در مسیرهای طولانی می‌شود.

در بدنه نیسان آبی چندین خط حک شده است که شکلی صاف دارند و برآمدگی در آن‌ها دیده نمی‌شود. در قسمت جلوی خودرو چراغ‌هایی تعبیه شده که شکلی دایره مانند دارند و حالتی عمودی به خود گرفته‌اند. چراغ‌های عقب ماشین نیز مستطیل شکل هستند که با سه رنگ قرمز، نارنجی و سفید مزین شده‌اند. به‌طور کل، با هر بار عرضه وانت نیسان به بازار، تغییر چشمگیری در آن مشاهده نشده است؛ با این حال، استفاده از این مدل خودرو در کشور ما، محبوبیت زیادی دارد.

مزایا و معایب استفاده از وانت نیسان

در مجموع، هر وسیله نقلیه‌ای یک‌سری مزایا و معایب دارد که وانت نیسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. ازجمله مزایا و معایب این خودرو به شرح زیر است:

مزایا

  • میزان باری که می‌توان به‌وسیله نیسان جونیور حمل کرد بسیار بالا است.
  • سوخت دیزلی این خودرو بهای کمتری دارد و میزان مصرف آن نسبت به دیگر انواع سوخت، کمتر است.
  • وانت نیسان دیزلی نسبت به انواع دیگر نیسان، یک دنده بیشتر دارد.
  • استانداردهای لازم در تولید آلاینده، در این خودرو رعایت شده است.
  • تجهیزات فنی نیسان جونیور، کارایی مناسبی دارد.
  • کابین آن از فضای مناسبی برخوردار است.

معایب

  • پیشرانه و گیربکس وانت نیسان از قدرت پایینی برخوردار است.
  • استفاده از 8 سوپاپ به‌جای 16 سوپاپ در خودرو، نشان از به‌روز نبودن آن است.
  • تنها چهار دنده در این ماشین تعبیه شده است.
  • وجود گیربکس در این خودرو سبب هدر رفتن بخش زیادی از انرژی آن می‌شود.
  • با اطمینان می‌توان گفت که رانندگی با این مدل خودرو امنیت بسیار پایینی دارد.
  • وزن بالای وانت نیسان، ترمزگیری را ضعیف کرده است.
  • سیستم ترمز آن به‌روز نیست و این مسئله همواره مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
  • تجهیزات به‌روز و مدرنی در کابین خودرو استفاده نشده است.
  • شیشه‌های خودرو به‌صورت دستی بالا و پایین می‌رود.
  • عدم وجود کولر در امکانات اولیه خودرو.
  • قیمت نامتعارف ماشین نسبت به امکانات موجود در آن.
داخل کابین نیسان

بررسی مشخصات فنی وانت نیسان دیزلی

  • نوع موتوری که در مدل دیزلی وانت نیسان به‌ کار رفته از نوع خطی دیزلی است و حداکثر 100 اسب بخار قدرت دارد.
  • حجم موتور آن 2/8 لیتر است.
  • این خودرو 4 سیلندر دارد و تکنولوژی 8 سوپاپ در آن به‌ کار رفته است.
  • تنفس موتور آن به شکل توربوشارژر است.
  • حداکثر گشتاوری که در موتور وانت نیسان دیزلی دیده می‌شود، به میزان 2255 نیوتن متر است.
  • جعبه‌دنده نیسان دیزلی به‌صورت 5 سرعته دستی است.
  • محور محرک نیسان دیزلی از نوع دیفرانسیل عقب است.
  • حداکثر سرعت رانندگی با مدل دیزلی وانت نیسان 95 کیلومتر بر ساعت است.
  • سیستم فرمان این خودرو به شکل هیدرولیکی است.
  • بدنه این خودرو به شکل تک کابین است.
  • نوع رینگ به‌کاررفته در آن فولادی است.
  • شاسی این خودرو از بدنه آن جدا است.

ترمز جلوی خودرو از نوع دیسکی خنک‌شونده و ترمز جلوی آن، کاسه‌ای است.

بررسی مشخصات فنی وانت نیسان بنزینی

  • نوع موتوری که در مدل بنزینی وانت نیسان به ‌کار رفته است از نوع خطی بنزینی است و حداکثر 95 اسب بخار قدرت دارد.
  • حجم موتور آن 2/4 لیتر است.
  • این خودرو 4 سیلندر دارد و تکنولوژی 8 سوپاپ در آن به ‌کار رفته است.
  • تنفس موتور آن به شکل طبیعی است.
  • حداکثر گشتاوری که در موتور وانت نیسان بنزینی دیده می‌شود، به میزان 175 نیوتن متر است.
  • جعبه‌دنده این مدل به‌صورت 4 سرعته دستی است.
  • محور محرک نیسان بنزینی از نوع دیفرانسیل عقب است.
  • حداکثر سرعت رانندگی با وانت نیسان بنزینی 95 کیلومتر بر ساعت است.
  • سیستم فرمان این خودرو به شکل هیدرولیکی است.
  • بدنه این خودرو به شکل تک‌کابین است.
  • نوع رینگ به‌کاررفته در آن فولادی است.
  • شاسی این خودرو از بدنه آن جدا است.
  • ترمز جلوی خودرو از نوع دیسکی خنک‌شونده و ترمز جلوی آن، کاسه‌ای است.
DD

سخن پایانی

طراحی و تولید اولیه وانت نیسان توسط شرکت نیسان ژاپن انجام شد؛ ولی این شرکت مانور زیادی روی تولید این مدل خودرو انجام نداد و پس چند سال، تولید آن را کنار گذاشت. اگرچه حدود نیم‌ قرن از ورود وانت نیسان به ایران می‌گذرد، اما این خودرو همچنان در کشور ما برای حمل انواع بار مورداستفاده قرار می‌گیرد. با وجود گذشت چندین سال از تولید نیسان جونیور، تغییرات چشمگیری از ابتدای تولید آن تا به امروز روی آن ایجاد نشده است. مهم‌ترین مزیتی که سبب شده نیسان آبی همچنان یار وفادار ایرانیان باقی بماند، قابلیت حمل حجم زیادی از بار توسط آن است. معایب استفاده از این ماشین هم زیاد است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نداشتن امنیت کافی هنگام رانندگی و نبود تجهیزات لازم و به‌روز در این خودرو اشاره کرد.

تاریخچه تولید وانت نیسان به همراه مشخصات ظاهری و فنی آن
وانت نیسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و سفارش تلفنی روبیکا واتساپ
error: محتوا حفاظت شده !!
سبد خرید

سبد خرید خالی است.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت

دانلود رایگان کتاب