تعداد سیبک نیسان وانت و نکات مهم درباره عملکرد آن
نیسان وانت یکی از خودروهایی است که سیستم جلوبندی و فرمان آن اهمیت زیادی دارد. قطعهای که نقش کلیدی در این سیستم ایفا میکند، سیبک است. سیبکها باعث میشوند حرکت خودرو روان باشد و فرمانپذیری آن دقت بیشتری داشته باشد. در ادامه، تعداد سیبکها، نوع آنها، علائم خرابی و هزینه تعویض این قطعات را بررسی میکنیم.
تعداد سیبک نیسان وانت
سیبکهای اصلی نیسان وانت
نیسان وانت در مجموع 8 سیبک اصلی دارد:
- 4 سیبک فرمان: برای انتقال نیرو از فرمان به چرخها.
- 2 سیبک طبق پایین: برای اتصال طبق پایین به شاسی.
- 2 سیبک طبق بالا: برای اتصال طبق بالا و کاهش ضربهها.
سیبک بغل شاسی
علاوه بر سیبکهای اصلی، نیسان وانت یک سیبک بغل شاسی دارد که وظیفه انتقال حرکت از میل فرمان به سیستم فرمان را بر عهده دارد. این سیبک ممکن است بوش برنجی باشد که دوام بالاتری دارد یا بلبرینگی که حرکت روانتری ایجاد میکند.
میل فرمان بلند
یکی از قطعات مهم نیسان وانت میل فرمان بلند است که وظیفه انتقال حرکت از فرمان به سیستم جلوبندی را بر عهده دارد و دقت در فرمانپذیری را افزایش میدهد.
وظیفه سیبک در سیستم جلوبندی
سیبکهای فرمان :
این سیبکها نیروی چرخشی فرمان را به چرخها منتقل میکنند. خرابی آنها میتواند باعث سخت شدن فرماندهی یا انحراف خودرو شود.
سیبکهای طبق بالا و پایین :
سیبکهای طبق، تنشها و ضربههای وارد شده از جاده را کاهش میدهند. خرابی این سیبکها ممکن است منجر به سایش نامتقارن لاستیکها شود.
علائم خرابی سیبک نیسان وانت
نشانههای شایع خرابی سیبک
- لرزش فرمان: فرمان خودرو موقع حرکت میلرزد.
- صدای تقتق: صدای غیرعادی هنگام چرخاندن فرمان یا عبور از دستانداز.
- انحراف خودرو: ماشین بدون دلیل به یک طرف منحرف میشود.
- سایش لاستیکها: لاستیکها بهطور غیرعادی و نامتقارن ساییده میشوند.