تاریخچه مختصر نیسان آبی در ایران
نیسان های قدیمی 2000 – نیسان های کاربراتوری -نیسان دوگانه سوز، نیسان های بنزینی و نیسان های گازوئیلی قدیمی و نیسان های جدید با موتور ایسوزو یورو 5 از انواع نیسانهایی می باشند که به بازار عرضه شده اند
نیسان دیزلی که یکی از محبوب ترین نیسان های موجود در ایران می باشد، یکی از انواع نیسان ها می باشد.
نسل سوم نیسانها که به نیسان جونیور نیز معروف هستند در ایران به نام های نیسان آبی، زامیاد 24 و سایپا آبی نیز شناخته میشوند.
این خودرو اولین بار در سال 1349 شمسی توسط زامیاد در ایران تولید شد.
ولی نیسان در سال 1365 تغییر نام پیدا کرده و با اسم سایپا 24 به بازار خودرو کشور عرضه شد.
ولیکن مجددا در سال 1377 با نام زامیاد24 تولید و به بازار خودرو کشور عرضه شد، در سال 1388 ویژگیها و آپشنهای جدیدی به این خودرو افزوده شد.
آخرین نسل جونیورها همچنان در ایران خط تولید فعالی دارد، نسخه بنزینی این خودرو در دو حجم 2 و 1.6 لیتر به بازار وارد شدند.
کوچکترین نسخه نیسان های بنزینی ظرفیت حمل بار 1.5 تنی دارند ولیکن نسخه 2 لیتری آن ها توانایی جابجایی تا 2 تن بار را دارند.
نسخه 2 لیتری نیسان بنزینی همچنین دارای 99 اسب بخار قدرت می باشد که کد شناسایی آن معادل H20 می باشد.
پیکاپ هایی که پیش از نیسان بنزینی در ایران تولید می شدند جونیور 2000 نام داشتند و توانایی حمل بار تا 3.8 تن را داشتند.
مشخصات فنی خودرو نیسان را در مقاله دیگر که به همین منظور تهیه شده میتوانید بخوانید
مصرف سوخت این آبی دوست داشتنی !
وانت نیسان به رغم کاستیهایی که به لحاظ فنی و ظاهری که به خود می بیند ، اما مقبول بازار است و مشتریهای خاص خودش را دارد. این وانت درشتاندام و محبوب رانندگانش، با حجم موتور 2400 سیسی و با توان حدود 100 اسب بخار در گذشته و به دلیل تولید با سیستم کاربراتوری، مصرف سوختی معادل 18 لیتر در هر 100 کیلومتر داشت
این در حالی است که پس از اعمال تغییراتی در سیستم سوخترسانی و همچنین با توجه به بهبوددهندهای که در موتور آن ایجاد شد مصرف سوخت آن به حدود 5 /13 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش رسیده است. با این حساب، مصرف سوخت وانت نیسان 5 /4 لیتر در سیکل ترکیبی کاهش یافته و این موضوع، هم به نفع رانندگانش تمام شده و هم کاهش سرانه مصرف سوخت وانتهای کشور را پایین آورده است.
این غول دوستداشتنی در شرایطی چنین مصرف سوختی دارد که قادر است بیش از 5 /2 برابر یک وانت معمولی (مانند وانت پیکان) بار حمل کند و از همینرو میتوان آن را مهمترین خودرو کار در ایران به حساب آورد.
خودروهای صفرکیلومتر این محصول دیگر همانند سلفشان شکمو نیستند و چیزی حدود 5 /4 لیتر از مصرفشان در هر 100 کیلومتر از مدلهای قدیمی کاسته شده است. در واقع مدلهای جدید وانت نیسان به هیچوجه مصرف سوخت 20 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ندارند
علت مقبولیت نیسان آبی
گذشته از اینکه نیسان وانت آبی دارای چه ویژگیهایی است که باعث شده بهرغم کیفیت پایین و ظاهر نهچندان خوشایندش، مقبول بخشی از بازار ایران باشد، برای بررسی این علاقهمندی باید دنبال ریشههای تاریخی علاقهمندی ایرانیان به عادتهای نوستالژیک شان نیز بود. این همان علاقهای است که برای ما ایرانیها در موارد مختلف وابستگیهای طولانی ایجاد میکند، درست مانند وابستگی مشتریان به نیسان آبی شرکت زامیاد.
بدون تردید نیسان آبی شرکت زامیاد از مقبولیت بالایی در بازار ایران برخوردار بوده و محبوبیت دارد، زیرا سالهاست صبورانه و پرتوان، روزیرسان سفرههای قشر زحمتکشی از مردم کشور شده است. این وانت با آنکه بیش از توان اسمی خود بار حمل میکند، کمتر پیش میآید که نیاز به تعمیرات اساسی پیدا کند و راهی تعمیرگاهها شود. البته وانت نیسان خودرویی است که تعمیرکارش همهجا و در هر روستا و جادهای یافت میشود
نیسان دیزل ها به علت داشتن ویژگی های زیر محبوبیت بیشتری نسبت به سایر انواع نیسان ها دارند:
- ارزان بودن سوخت گازوئیل.
- در نظر گرفتن سهمیه برای رانندگان نیسان.
- قدرت باربری بیشتر.
نیسان دیزل ها علاوه بر داشتن این مزایا دارای معایبی نیز می باشند که به آن ها اشاره خواهیم کرد:
از معایب این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- طراحی قدیمی این خودرو.
- کاهش کیفیت تولید نسبت به سال های گذشته.
- نداشتن امکانات جدید و کافی.
- نداشتن امکانات اولیه جدید.
- قیمت بالای قطعات یدکی این خودرو
نیسان دیزل
نیسان دیزلی با وجود آنکه توانایی حمل بار تا 5 تن را دارد، ولیکن به دستور راهنمایی و رانندگی ایران مجاز به حمل بار بیش از 2.8 تن نمیباشد.
نیسان دیزل به دلیل داشتن موتور 2800 سی سی با نیسان بنزینی که حجم موتور 2400 سی سی دارد متفاوت است.
نیسان دیزل لقب باربر نجیب را از مهندسان سایپا دریافت کرده است، همچنین این مهندسان ادعا دارند که این باربر در طی سال هایی که مورد استفاده قرار گرفته است، توانسته تا 2.1 تریلیارد تن بار را در راه های ایران جابجا کند، از این رو بسیار برای این خودرو احترام قائل می باشند