سیستم EGR به طور خلاصه :
علت و لزوم سیستم EGR نیسان دیزل میتوان این گونه توضیح داد که چون خروجی اگزوز خودروها آلایندههای متعددی دارد که اکسیدهای نیتروژن یکی از خطرناکترین آن هاست. اکسید نیتروژن در اثر ترکیب اکسیژن و ازت (نام دیگر نیتروژن ازت می باشد) در دمای بالا ایجاد می شود ، دمای لحظه احتراق در محفظه احتراق خودرو ممکن است تا 700 درجه نیز برسد و در این دما ، اکسیژن و نیتروژن تشکیل اکسید ازت را می دهند
پس سیستم های خنک کاری موتور تنها می توانند بلوک سیلندر ، سرسیلندر و … را خنک کنند و نمی توان دمای لحظه ای محفظه احتراق را با آب موجود در شیارهای بلوک سیلندر و سر سیلندر خنک نمود ، بلکه باید گازهای شرکت کننده در فرآیند احتراق را کنترل نمود تا احتراق داخل سیلندر با گرمای زیاد همراه نباشد
برای این منظور می بایست با شرکت دادن گازهای غیر قابل احتراق در فرآیند احتراق ، دمای فرآیند احتراق را تا حد امکان کاهش داد ، یکی از گازهای غیرقابل احتراق ، CO2 می باشد که با تزریق این گاز در منیفولد ورودی هوا می توان دمای محفظه احتراق را کاهش داد ، برای این منظور از گازهای خروجی اگزوز می توان استفاده نمود ، گاز اصلی تشکیل دهنده خروجی اگزوز CO2 می باشد و می توان با تزریق مقداری از گازهای خروجی اگزوز به منیفولد ورودی هوا ، دمای احتراق را کاهش داد
مدار الکتریکی سیستم EGR
شما در تصویر زیر نمونه کامل مدار الکتریکی نیسان دیزل را مشاهده میکنید .
نشانه های خرابی و یا عیب در سیستم EGR
خرابی یا عیب در عملکرد شیر EGR میتواند نسبت سوخت و هوا را مختل کند و همین امر باعث کاهش قدرت و بازده سوخت شود . در زیر به چند مورد از این موارد اشاره شده است
- کاهش توان موتور
- افزایش دود
- پر سر و صدا کار کردن موتور
- اختلال در شتاب گیری ( به عبارت عامیانه تر کم آوردن خودرو )
متداول ترین سوالات در مورد سیستم EGR
-
آیا شیر EGR را خودتان میتوانید تمیز کنید ؟
بله . تمیز کردن شیر EGR بسیار آسان است و نیازی به مراجعه به مکانیک نیست . تنها چیزی که نیاز دارید یک اسپری انژکتور شوی یا هر اسپری که چربی ها و دود را پاک کند با مقداری دستمال است
-
چه عواملی باعث گرفتگی شیر EGR می شود؟
چون کنترل شیر EGR به وسیله رگلاتور خلاء است هر گونه تجمع دود و روسوبات کربن و روغن در اطراف دریچه باعث بسته نشدن کامل دریچه میشود