فهرست مطالب
همه چیز درباره دینام ماشین
تمام اجزای الکتریکی داخل خودرو از نوعی از الکتریسیته به نام DC یا جریان مستقیم استفاده می کنند. هدف از دینام در خودروها و تولید جریان مستقیم (DC) با کمک یک کموتاتور است . دینام ماشین از سیم پیچ های دوار و میدان های مغناطیسی برای تبدیل چرخش مکانیکی به انرژی الکتریکی استفاده می کند.
این سیستم جزو اولین ها در نوع خود بود و به عنوان مقدمه در بسیاری از دستگاه های تبدیل الکتریکی که بعداً اختراع شدند استفاده می شد ، امروزه در موتور ماشینهای جدید میتوانیم دینام نوع جدیدی را مشاهده کنیم که به آن در آلترناتور گفته می شود.
برای اینکه توضیح کوتاهی در مورد آلترناتور بدهیم باید گفت دینام های که قدیمی هستن در دور های پایین قادر به تولید جریان الکتریسیته کافی برای ماشین نبودند و به همین دلیل اگر مدت زمان طولانی خودرو در جا کار می کرد از لحاظ برقی دچار کمبود می شد. اختراعات بعدی به تدریج جایگزین دینام شد و اکنون به ندرت در وسایل نقلیه جدید استفاده می شود. در این مقاله به طور مفصل به دینام ماشین خواهیم پرداخت
دینام ماشین چگونه کار می کند
به صورت ساده میتوان اینگونه گفت که دینام ماشین ژنراتوری است که از انرژی مکانیکی تولید شده در اثر حرکت موتور را برق تولید می کند. این باعث ایجاد جریانی از الکترونهای متناوب میشود که میتوان از آن برای اهداف مختلفی مانند شارژ باتریها یا تامین برق سیستمهای الکتریکی خودرو استفاده کرد. همچنین یکی دیگر از وظایف دینام یا آلترناتورها تنظیم سطوح ولتاژ برای اطمینان از عملکرد بهینه و جلوگیری از آسیب به سایر اجزا برقی خودرو است
اساسا دینام باتری را شارژ میکند تا استارت ماشین نیروی اولیه برای به حرکت درآودرن موتور خودرو را داشته باشد. زمانی که ماشین شروع به کار کرد، دینام به طور مداوم کار می کند تا باتری را شارژ نگه دارد اگر دینام ماشین شما خراب شود، در نهایت باطری شارژ خود را از دست می دهید و شما نمی توانید ماشین خود را راه اندازی کنید
قطعات جانبی دینام نیسان
چرا در خودرو از دینام استفاده می شود
موتور سوخت را میسوزاند و از این انرژی احتراق برای چرخاندن میل لنگ و به حرکت درآوردن وسیله نقلیه به سمت جلو استفاده میشود. اما موتور فقط نیروی مکانیکی تولید میکند، و الکتریسیته تولید نمیکند. بنابراین، ما به راهی نیاز داریم تا تمام وسایل الکتریکی داخل وسیله نقلیه را تغذیه کنیم و دینام ماشین از این رو نیاز ما را بر آورده میکند
و از طرفی الکتریسته تولید شده توسط دینام ماشین نیاز به یک منبع ذخیره دارد تا در هنگام خاموش شدن موتور قطعات برقی را تغذیه کند، باطری همان منبع تغذیه برای این منظور است. وقتی که کاپوت خودرو را با میزنیم اگر خوب نگاه کنیم در محفظه موتور یک باتری ۱۲ ولتی سرب اسید پیدا میکنیم. وظیفه باطری این است تا انرژی الکتریسته را به صورت انرژی شیمیایی ذخیره کند، باید توجه کنید که الکتریسیته را ذخیره نمیکند.
هنگامی که ماشین روشن میشود، باتری مقدار زیادی جریان به استارت موتور میدهد تا چرخ فلایویل را بچرخاند و موتور را روشن کند. باتری در زمان استارت خوردن ماشین تا حدودی تخلیه میشود زیرا جریان زیادی برای چرخاندن موتور استارت لازم است.
هنگامی که موتور روشن میشود، دینام ماشین شروع به شارژ مجدد باطری میکند تا انرژی ذخیره شده کافی برای راهاندازی مجدد موتور در آینده را داشته باشد. دینام همچنین دستگاههای الکتریکی خودرو را در حالی که موتور روشن است تغذیه میکند.
باید به این نکته توجه کرد که اگر باتری برای مدت زیادی خالی بماند، نمیتواند جریان زیادی را که برای راهاندازی موتور استارت لازم است تأمین کند و به این منظور باید خودرو را به هل داد !
قطعات تشکیل دهنده دینام ماشین
اکنون بیایید با هم نگاهی به قسمت های اصلی دینام ماشین بیاندازیم . ما درابتدا به داخل یک دینام ماشین نگاه می کنیم و تمام قطعات را به صورت جداگانه بررسی می کنیم. سپس در مورد چگونگی کار این قطعات با هم برای انجام کاری که دینام در نظر گرفته شده است صحبت خواهیم کرد
همانطور که همه ما میدانیم ، تفاوت هایی در شرکتهایی که سازنده دینام ماشین هستند وجود دارد و به این ترتیب، بسته به شرکت تولید کننده ، تعداد قطعات و دینامهای متفاوتی در بازار وجود دارد .
آلترناتورها سه جزء اصلی دارند که عبارتند از روتور، استاتور و یکسو کننده. و قطعات دیگری وجود دارد که با پیشرفت در این مطلب به آنها خواهیم رسید.
فولی دینام
در نگاه اول و جلوی دینام ماشین ما فولی را می بینیم ، فولی چرخی است که بر روی آن دارای شیارهایی است که به گرفتن تسمه کمک می کند تا نیروی چرخشی موتور را تامین کند. فولی به شفتی متصل است که از تمام طول دینام می گذرد.
محفظه دینام
اجزای داخلی دینام ماشین در داخل محفظه اصلی نگهداری می شوند و محفظه از 2 قسمت براکت جلو و عقب تشکیل شده است. در بدنه دینام تعدادی شکاف تعبیه شده است تا هوا از آن عبور کند و گرمای ناخواسته تولید شده را از بین ببرد تا باعث آسیب دیدگی قطعات داخلی نشود
استاتور
با برداشتن محفظه می توانیم داخل دینام ماشین را ببینیم. اولین چیزی که می بینیم استاتور یا بالشتک دینام است. استاتور ثابت است و نمی چرخد . استاتور از سه سیم پیچ مجزا تشکیل شده است که یک سر هر سیم پیچ به هم متصل است. وظیفه استاتور تبدیل انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور به انرژی الکتریکی است این فرآیند به عنوان القای الکترومغناطیسی نیز شناخته می شود
استاتور سه عملکرد اصلی دارد:
- برای ایجاد میدان مغناطیسی با انرژی دادن به روتور.
- برای تبدیل جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) این کار به کمک دیود دینام که در محفظه دینام قرار دارد انجام می شود.
- برای تنظیم ولتاژ تولید شده توسط روتور. این کار با یک رگولاتور یا آفتامات داخلی انجام می شود که میزان جریان تولید شده توسط روتور را از طریق یک تنظیم کننده ولتاژ که به یکی از دیودهای دینام متصل است، کنترل می کند.
روتور دینام
در مرکز دینام ماشین سیم پیچ دیگری پیدا می کنیم که به دور یک هسته آهنی پیچیده شده و به شفت متصل است.اسم این قطعه آرمیچر یا روتور دینام است ، پس روتور دینام ماشین، جزئی از دینام است. عملکرد کلیدی روتور دینام چرخش و ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی است که از القاء برای تولید جریان متناوب (AC) استفاده می کند. جریان متناوب از طریق پل دیودی جریان می یابد و جریان مستقیم (DC) تولید می کند که در باتری ذخیره می شود.
عملکرد روتور دینام ماشین
روتور دینام ماشین قطعه ای در دینام است که وظیفه تولید انرژی الکتریکی را بر عهده دارد . روتور از دو بخش تشکیل شده است:
شفت روتور و سیم پیچ روتور. شفت روتور یک میله استوانه ای است که در داخل استاتور می چرخد. سیم پیچ روتور از سیم پیچ های متعددی از سیم عایق تشکیل شده است که به صورت مارپیچ در اطراف شفت پیچیده شده است. در بیشتر موارد، شفت از فولاد و سیم از آلومینیوم ساخته شده است.
وظیفه روتور دینام ماشین انتقال انرژی جنبشی از موتور به انرژی الکتریکی از طریق القای الکترومغناطیسی است . این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که یک هادی حامل جریان در یک میدان مغناطیسی قرار گیرد. همانطور که جریان حرکت می کند، خطوط مغناطیسی شار را قطع می کند و نیروی حرکتی الکتریکی را در هادی القا می کند. این نیروی الکتروموتور باعث می شود جریانی از هادی عبور کند و یک مدار الکتریکی ایجاد کند
شفت همچنین دارای دو عدد بلبرینگ است. بلبرینگ ها به انتهای مخالف سیم پیچ متصل می شوند. در داخل محفظه عقب ما تعدادی زغال دینام می بینم . زغالهای دینام تعدادی بلوک کربنی فنری هستند که به بیرون رانده می شوند تا روی کالکتور ساییده شوند تا اتصال الکتریکی ایجاد شود. باتری ماشین در ابتدا از طریق زغالهای کربنی برق سیم پیچ را تامین می کند. همانطور که الکتریسیته از سیم پیچ عبور می کند، میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود
برای تقویت این میدان الکترومغناطیسی، دو پنجه آهنی در دو انتهای سیم پیچ قرار می گیرند که با یکدیگر قفل می شوند. یک سر به قطب مثبت تبدیل می شود و سر دیگر به قطب منفی تبدیل می شود.
همانطور که روتور به شفت روتور متصل است. هنگامی که موتور شفت را می چرخاند، آهنربای الکتریکی یا سیم پیچ را نیز می چرخاند. این باعث می شود سیم پیچ های استاتور جریان داشته باشد و در نتیجه الکتریسیته تولید شود.
هنگامی که دینام برق تولید می کند، دینام می تواند از طریق یک دیود سه گانه که الکتریسیته AC 3 فاز را به DC تبدیل می کند، آهنربای الکتریکی را به تنهایی تغذیه کند.
ولتاژ و جریان تولید شده توسط دینام با سرعت تغییر می کند، هر چه خودرو سریعتر حرکت کند میلنگ سریعتر می چرخد و بنابراین دینام سریعتر می چرخد که ولتاژ و جریان را افزایش می دهد. برای کنترل این امر از قطعه دیگری به نام رگولاتور استفاده می شود که در پشت دستگاه نصب شده است.
زغال و جا زغالی دینام
وظیفه زغالهای دینام ماشین به این صورت است که : زغالها برق را مستقیماً از طریق حلقه های لغزنده یا کالکتور به سیم پیچ میدان تأمین می کنند . این زغالهای گرافیتی برای دوام بیش از 120000 مایل طراحی شده اند. میزان جریان عبوری از زغال دینام دو تا پنج آمپر است اگر این زغالها فرسوده شوند، ممکن است باتری خودرو یا کامیون شارژ نشود یا چراغ هشدار باتری پس از روشن شدن موتور روشن بماند
علائم خرابی دینام
در مطالب زیر به رایج ترین علائم خرابی یک دینام ماشین اشاره خواهیم کرد
یکی از رایجترین علائمی که اغلب در سیستم شارژ خودرو رخ میدهد، روشن شدن چراغ نماد باتری در پشت آمپر هنگام رانندگی است. به طور معمول، چراغ اخطار هنگام چرخاندن سوئیچ خودرو روشن می شود اما به محض روشن شدن موتور خاموش می شود. روشن ماندن نشان می دهد که سیستم شارژ موتور شما مشکلی دارد.
در یک سیستم شارژ ضعیف، چراغهای داشبورد و چراغهای جلو در زمان دور آرام کمنور میشوند اما با روشن شدن موتور روشنتر میشوند. این مشکل می تواند ناشی از ضعیف بودن دینام، خرابی باتری، اتصال ضعیف باتری یا شل بودن تسمه باشد. صدای وزوز یا ناله از دینام یکی دیگر از علائم خرابی دینام است. این می تواند ناشی از یک بلبرینگ معیوب در داخل دینام باشد.
رایجترین مشکلات دینام ماشین شامل فرسوده شدن تسمه دینام ، فرسودگی برسهای کربنی یا همان زغال دینام یا خرابی دیود دینام است. که اکثر این قطعات با قطعات نو جایگزین می شوند و نیازی به خرید یک دینام جدید نیست مگر اینکه دینام قدیمی باشد و قطعات در بازار وجود نداشته باشد و یا آسیب دیدگی جدی و غیر قابل تعمیر داشته باشد
عمر دینام ماشین و تسمه دینام
اگرچه دینام ها اغلب 5 سال یا بیشتر عمر می کنند ، اما تسمه هایی که آنها را به حرکت در می آورند می توانند زودتر فرسوده شوند و از کار بیفتند . هنگامی که تسمه شروع به لیز خوردن روی فولی می کند، دینام نمی تواند برق کافی برای باتری تولید کند تا بتواند نیازهای الکتریکی خودرو را تامین کند. این اغلب باعث روشن شدن چراغ هشدار داشبورد می شود یا در بدترین حالت از روشن شدن خودرو جلوگیری می کند
طول عمر دینام ماشین به طور کلی تحت تأثیر کیفیت آن ، نحوه رانندگی خودرو و تعداد لوازم جانبی الکترونیکی که مورد استفاده قرار می گیرد دارد
متداول ترین سؤالات
هیچ موتور دیزلی و سایر خودروهای سواری تولید شده در این قرن بدون دینام نمی تواند کار کند
دینام ها مقداری از انرژی مکانیکی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند تا باتری سیستم شارژ شود
اگر وسوسه شدید که دینام را با جدا کردن کابل منفی باتری آزمایش کنید، این کار را نکنید ، یک دینام خوب ممکن است موتور را بدون کابل منفی روشن نگه دارد، اما این روش هرگز آزمایش خوبی نیست ، زیرا این کار ممکن است باعث وارد شدن آسیب جدی به کامپیوتر خودرو یا همان ای سی یو شود
یکی از رایجترین مشکلاتی که احتمالاً با دینام مواجه میشوید، خرابی بلبرینگ ها است. بلبرینگ هایی در دینام وجود دارد که به روتور اجازه میدهد آزادانه در داخل محفظه بچرخد و این بلبرینگها میتوانند به مرور زمان در اثر قرار گرفتن در معرض گرما و کثیفی خراب شوند
برای پاسخ به این سوال باید گفت یک ماشین فقط می تواند برای مدت بسیار کوتاهی با دینام خراب کار کند ، به صورت ساده میتوان گفت دینام باطری را در زمان روشن بودن موتور شارژ می کند،در نتیجه پس از اتمام باتری ، خودرو خاموش می شود و دیگر روشن نمی شود
بیشتر اوقات دینام ها به دلیل افزایش سن یا استفاده از کار می افتند . با این حال، برخی عوامل دیگر می توانند باعث خرابی زودرس دینام شوند یکی از آن عوامل خرابی کاسه نمد دینام است به این صورت که روغن از کاسه نمد پشت دینام به داخل دینام خودرو نشت کرده و باعث آسیب دیدگی آرمیچر دینام دیزل و بالشتک دینام دیزل می شود
نتیجه
ما چیزهای زیادی در مورد دینام خودرو و نحوه عملکرد آن در وسیله نقلیه آموختیم. بسیار مهم است که بدانید دینام ماشین شما چگونه کار می کند، به خصوص اگر قصد دارید خودتان تعمیرات برقی انجام دهید. این مقاله به پر کردن شکاف هایی که ممکن است قبلاً نمی دانستید کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر لطفا به وب سایت ما tavrizhyadak.ir مراجعه کنید . امیدوارم از خواندن لذت برده باشید